Hem / Kör och vilotider

Kör och vilotider

Vanliga frågor om Kör och Vilotider

Vilka fordon och regler omfattar kör- och vilotider, samt färdskrivare?

För alla fordon och fordonskombinationer som har en högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton, samt bussar oavsett totalvikt, gäller EU:s regelverk om kör- och vilotider, såvida man inte omfattas av något undantag. För dessa typer av transporter används digital färdskrivare för att säkerställa att reglerna följs.

Vilket eller vilka fordon över 3,5 ton totalvikt behöver inte ha installerad färdskrivare?

Det finns två undantagsbestämmelser som tillämpas, gemensamma undantag inom EU och nationella undantag för Sverige.

Hur lång är en normal veckovila?

Enligt Transportstyrelsen räknas din normala veckovila, för att följa regelverket, ut på följande sätt: Summan av en delad dygnsvila ska bestå av minst 12 timmar. Du kan också välja att ta en reducerad veckovila från 11 till 9 timmar, men detta kan göras som mest tre gånger mellan två veckovilor. Föraren ska alltså sova eller vila i minst 9 timmar. En normal veckovila ska bestå av minst 45 sammanhängande timmar, medan en reducerad veckovila inte får understiga 24 sammanhängande timmar. Som förare ska man alltid ta en rast när tröttheten gör sig påmind, även om man redan sovit sitt minimum på 9 timmar. En förare får köra max 90 timmar under två veckors tid, alltså två gånger sex 24-timmarsperioder.

Hur är det tillåtet att dela dygnsvilan?

En normal dygnsvila ska tas över minst 11 sammanhängande timmar, inom ett dygn från det att arbetsdagen börjar. Man får även dela upp dygnsvilan i två perioder förutsatt att den första perioden är minst 3 timmar och att den kan placeras fritt under arbetsdagen. Med andra ord kan man ha en första vila på 3 timmar och 30 minuter och en andra vila på 7 timmar och 30 minuter för att komma upp i totalt 11 timmar.

Hur många timmar får man köra på ett dygn utan rast?

Efter en total körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska föraren ta en rast på minst 45 minuter. Alternativt kan föraren ta en delad rast på 15 respektive 30 minuter. När föraren börjar köra igen efter en godkänd rast/vila, startar automatiskt en ny körperiod..

Vilka böter kan man få om man inte sköter sina kör- och vilotider?

Regeringen beslutade 2017 om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebar att sanktionsavgiften har höjts för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller i särskilda fall när föraren avsevärt avviker från reglerna. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjdes också från 200 000 kr till 800 000 kr. Sanktionsavgiften ökade då också med 20 000 kr för varje gång som ett företag inte medverkar till att kontroll kan genomföras.