Hem / Ansökan om yrkestrafiktillstånd

Ansökan om yrkestrafiktillstånd

Ansökan om Yrkestrafiktillstånd gör du via Transportstyrelsens e-tjänst

Handläggningen av ansökan påbörjas tidigast när avgiften är inbetald. Handläggningstiden varierar stort, räkna med 4-8 veckor, och längre tid om tilläggsuppgifter efterfrågas eller om du missat något i ansökan.

Fysisk person

Som fysisk person gör du ansökan i ditt namn och ditt personnummer. Ansökan om trafiktillstånd bestyrks av behörig företrädare, det vill säga av dig själv. Ange personen/personerna som ska vara trafikansvariga samt vilken anknytning trafikansvarig alt. trafikansvariga har till den som söker trafiktillståndet. Du kan själv välja att vara trafikansvarig.

Juridisk person

Som juridisk person görs ansökan i organisationens namn samt organisationsnummer för det aktuella bolaget som söker trafiktillståndet. Ansökan om yrkestrafiktillstånd ska vara styrkt av behörig företrädare. Ange vem eller vilka som ska vara trafikansvarig samt vilken anknytning trafikansvarig har i bolaget.

Yrkestrafiktillstånd Konsultavtal

När Du som enskild- eller juridisk person ansöker om yrkestrafiktillstånd med trafikansvarig konsult ska en signerad kopia av konsultavtalet bifogas ansökan.
Konsultuppdraget är personligt.
Konsultavtal måste innehålla följande:
– Namn, personnummer.
– Att trafikansvarig personligen åtagit sig uppdraget som trafikansvarig.
– Det måste också stå i konsultavtalet att ”trafikansvarig konsult åtar sig uppdraget enligt Europaparlamentets och Rådets förordning (EG) nr 1071/2009 artikel 4.”
– Undertecknad av både konsulten och behörig företrädare för sökande bolag.